Underbara kolakakor.

fredag, september 23, 2011

På jobbet så har vi onsdagsmöten. Och till varje möte ska någon ha med sig fika.
I onsdags så var det min tur. Jag gjorde mina favoriter: Lenas kolakakor(finns säkert flera namn).
Som liten gjorde mamma dessa kakor ofta men först för några år sen fick jag receptet.
Så vill du bjuda över vänner eller är du bara sötsugen: Gör Lenas Kolakakor.

Receptet:
Du behöver:

Kexbotten6 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
225 gram smör
 
Kolasås175 gram smör
2 dl socker
3 dl grädde
1 1/2 msk sirap
Garnering200 gram choklad( jag använder bara mörk choklad för att det inte ska bli för sött.)
 
Gör så här:
Blanda ihop ingredienserna till botten och platta ut på bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i ugnen, 175 grader i 20 minuter.
Blanda ingredienserna till kolasåsen i en kastrull och låt koka på låg värme i ca 1 timme. (gör kulprovet)
Bred kolasåsen över den färdiga kakbottnen. Låt den kallna och stelna
Smält chokladen och bred sedan ut den över kakan.
Låt chokladen stelna och skär sedan kakan i lagom stora bitar.
 
 
Lycka till….

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

b o s t r o m s All rights reserved © Blog Milk - Powered by Blogger