Det där med påverkan..

onsdag, april 24, 2013

Något som man har tänkt mycket på under graviditeten och framförallt nu när man har varit ledig är denna nya individ som kommer att komma in i ens liv.
En ny individ att lära känna och ta hand om.
Som man kommer prägla, påverka, lära och uppfostra. Vilket ansvar. Och vilka misstag man kommer göra och förhoppningsvis lära sig av.
Detta var inget jag tänkte så mycket på förrän jag fick se det lilla livet som jag bar i magen på första ultraljudet i v.18.
Och när jag fick reda på att det var en tjej så började jag tänka på hur jag själv är som person. Hur ser jag på mig själv som tjej, som kvinna? Hur är det att växa upp som tjej idag? Hur uppfostrar man en flicka till att bli allt det som hon är tänkt att bli ?
Hur ska jag lära min dotter att det inte spelar någon roll om hur hon ser ut, utan det viktigaste är att hon vet att hon är värdefull och att hon ser på sig själv utifrån den värdegrunden.
Hur kan jag som mamma lära mig dotter att hon är värdefull för den hon är i ett samhälle där allt handlar om det yttre.
Och samtidigt som jag själv behöver jobba på min självkänsla. Samtidigt som jag själv behöver jobba på att inse att mitt värde inte kan mätas i hur jag ser ut eller vad jag har på mig eller vad jag presterar.

Jag har funderat på hur det kommer sig att en 3-årig tjej älskar att spegla sig. Hur kommer det sig att små tjejer ska vara söta medans killar ska vara coola. Är det så att vi lär våra flickor redan från ung ålder att utseendet är viktigt utan att vi själva är medvetna om det?
Det sägs att barn oftast inte gör som vi säger utan gör som vi gör. Är det så att små flickor påverkas mer av att se sin mamma stå framför spegeln och klaga över sitt utseende än vad vi kanske tror?
Hur ofta får inte små flickor höra hur söta de är i sina klänningar. Det måste ju påverka deras uppfattning om vad som är viktigt och om vad som spelar roll.
 
Jag skulle vilja att min dotter oftare får höra att hon är snäll, omtänksam och att hon gör en glad än att hon är söt, vacker och gullig. Jag vill att ord som handlar om hennes utseendet inte ska vara de dominerande i hennes uppväxt. Jag vill att hon ska tycka det är viktigare att jobba på sin karaktär än på sitt utseende och sin klädstil. Jag vill att hon ska sträva efter att vara givmild, omtänksam och snäll hellre än att vara snygg, vacker eller söt.
Och det är där jag har ett stort ansvar. Jag kommer vara den som präglar, påverkar och uppfostrar min dotter. Det jag lär henne i ung ålder kommer påverka hennes val och beslut i framtiden.
Vilket ansvar, ett ansvar som jag tar på största allvar. Jag vill att min dotter ska växa upp och bli en ung kvinna som vet att hon är värdefull. Att hon är älskad för den hon är och inte för hur hon ser ut. Som vet att hon kan klara av allt det hon företar sig. En ung kvinna som tror på sig själv!

1 kommentarer:

  1. Ords 4:11

    Jag undervisar dig om vishetens väg, jag leder dig på det rättas stigar...

    Lycka till Rebecca!
    Kram Victoria

    SvaraRadera

b o s t r o m s All rights reserved © Blog Milk - Powered by Blogger