Konsekvensen av våra lagar.

fredag, januari 13, 2012


"Indisk-norska kvinnor vill inte ha flickor. En studie visar att de föder onormalt många pojkar, och forskare tror att flickfoster medvetet väljs bort. I Europarådet har detta varit känt sedan länge, medan undersökningen slog ner som en bomb i Norge. – Jag kände inte till den, säger Laila Dåvøy, stortingsledamot för Kristelig Folkeparti, KrF.
Undersökningen, som har gjorts av forskare på Rikshospitalet i Oslo under perioden 1969-2005, talar ett tydligt språk. Tidigare födde indisk-norska kvinnor 108 flickor per 100 pojkar. Men efter 1987, det år då ultraljud infördes, ses en dramatisk skillnad: bara 65 flickor fick se dagens ljus mot 100 pojkar. Det var, skriver vg.net, när det tredje och fjärde barnet i de indisk-norska syskonflockarna undersöktes, som forskarna blev medvetna om de anmärkningsvärda förändringarna."

Jag läste också att abort på barn med downs syndrom ökar och man spår att sista barnet som föds med Downs Syndrom föds runt 2030.

"Mellan 2004 och 2011 har antalet barn som föds i Danmark med Downs syndrom ­minskat med 13 procent per år. Anledningen är att danska kvinnor sedan sju år tillbaka har tillgång till allmän screening, uppger Berlingske. Även i Sverige är det många som väljer att avbryta sin graviditet."

När jag läste denna artikel som även finns att se i Norska VG så blev jag så illa berörd. Detta är konsekvensen av att vi tycker abort är okej. Varför blir vi chockade?
 Passar det inte med en flicka i familjen, gör abort. Passar det inte in i ditt bekväma liv med en lite pojke med Downs abortera honom.
Jag är en emot abort och jag står för det. Men om man nu ska vara för abort så måste man väl också tycka att aborterna som görs av Indisk-norska kvinnor är okej?
Tycker man abort är okej så ska väl inte anledningen till aborten spela någon roll. Eller?

8 kommentarer:

  1. Jag håller med dig Rebecca! Bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. haha men sötis, sa du inte för så längesedan "kvinnor över 40 borde förbjudas att skaffa barn för då ökar risken att barnet får downs eller andra handikapp".. Är inte det typ precis tvärt emot vad du precis skrev?? =P

    SvaraRadera
  3. Kikade in här & fann detta, jag ryser!!
    Och jag är från och med nu en av dina trogna läsare =]

    SvaraRadera
  4. Sofia: Ja du, ja säger så mycket dumt=)
    Men jag tycker inte detta är samma sak. Att varna personer innan något är gjort är en sak, men att sen ta ett liv är en annan. Förbjuda är kanske fel men varna..=)

    SvaraRadera
  5. Lovisa: Du är så välkommen=) Kul att du hittade hit.

    SvaraRadera
  6. Jag sa inte att det var samma sak, utan tvärt emot. Här menar du att barnet SKA födas... i ditt tidigare uttalande menade du att de INTE skulle det. What ever, menar bara att man ska vara försiktig med vad man säger/skriver.

    SvaraRadera
  7. Sofia: Men det är nog där vi tänker olika. Jag anser abort är att döda en människa. Kan man undvika att ett barn föds med grava handikapp så tycker jag att man ska göra det. Alltså om man försöker undvika det innan man blir gravid. Men är man gravid så ska barnet få födas. Handikappade eller ej. För då är det ett barn vi pratar om, en fysisk människa.
    Självklart ska man tänka efter vad man skriver och säger men det är min blogg där jag har yttrandefrihet precis som alla andra. Och detta ligger mig varmt om hjärtat.

    SvaraRadera
  8. Tycker om dig även fast vi inte har samma åsikt om saker och ting! Tur det ändå, tänk va tråkigt det hade varit om alla bara håller med hela tiden. Puss!

    SvaraRadera

b o s t r o m s All rights reserved © Blog Milk - Powered by Blogger